Identyfikacja wizualna to zbiór procedur, znaków graficznych i symboli związanych z marką. Dzięki jej elementom, które przedstawiamy w dalszej części tego artykułu, zyskasz własną tożsamość i rozpoznawalność na rynku.

Po co Ci identyfikacja wizualna?

Stworzyłeś własną firmę, zacząłeś sprzedawać produkty pod swoją marką i pragniesz, by Twoje działania zostały zauważone i zapamiętane? W tym właśnie pomaga identyfikacja wizualna. Co ważne – jej stworzenie odgrywa kluczową rolę właśnie na początku prowadzenia działalności. W momencie, w którym potencjalny klient zauważy Cię po raz pierwszy, powinien dostrzec szereg spójnych elementów, które wywołają w nim określone emocje i zapadną w pamięć. Jakie będą tego skutki? Gdy zetknie się kolejny raz z Twoją stroną, wizytówką, profilem na Facebooku – to właśnie dzięki identyfikacji wizualnej od razu skojarzy materiał z Twoją marką. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz – zadbaj o to, by zostało z odbiorcą na dłużej.

Identyfikacja wizualna tylko dla korporacji i dużych firm?

Zdecydowanie NIE! Mamy swój przepis na podstawową i skuteczną identyfikację wizualną dla małej lub średniej firmy:

  1. Zaprojektowanie logo
  2. Dobranie palety kolorystycznej
  3. Wybór jednego stylu dla tworzonych grafik.

Logo powinno być łatwe w zapamiętaniu i odbiorze. Pamiętaj, że proste formy są ponadczasowe i nie wymagają wysiłku do ich zrozumienia. Logo to element, z którym klient najczęściej ma styczność, dlatego jego tworzeniu powinieneś poświęcić sporo czasu i uwagi. To właśnie z nim będziesz kojarzony na rynku.

Pozostałe dwa elementy również mają znaczenie. Odpowiednio dobrane kolory i kształty mają wpływ na odbiór marki i potrafią bez słów przekazać charakter jej działań. Czy wiesz, że biel większości ludzi kojarzy się z poczuciem bezpieczeństwa i czystością, a kształt koła często wykorzystywany jest w projektach łączących społeczność, ponieważ kojarzy się z zamkniętym kręgiem? Nawet najdrobniejszy detal może podświadomie wywoływać konkretne emocje i reakcje! Jeśli dogłębnie zastanowisz się nad podanymi wyżej trzema elementami spójnej identyfikacji – będziesz w połowie drogi do sukcesu.

Elementy identyfikacji wizualnej

Wiesz już, że musisz skupić się na logo, kolorach i spójnym stylu grafik. O co jeszcze powinieneś zadbać?

Wśród pozostałych elementów identyfikacji wizualnej marki wyróżniamy między innymi:

  • Materiały drukowane (np. wizytówki, ulotki, katalogi)
  • Stronę WWW
  • Oprawę graficzną w Social Mediach
  • Gadżety firmowe
  • Firmowe ubrania
  • Oklejony samochód
  • Opakowania produktów.

Wszystkie materiały promocyjne powinny być ze sobą spójne, czyli zawierać elementy wykonane w podobnym stylu, przy użyciu barw z wybranej dla marki palety kolorów.

Dobry projekt identyfikacji wizualnej

Inny projekt identyfikacji wizualnej tworzy się dla radcy prawnego, a inny dla firmy budowlanej. Mimo to, każdy z nich musi spełniać określone funkcje. Dobry projekt powinien być między innymi spójny, oryginalny i dogłębnie przemyślany. Każda firma ma swój sposób tworzenia identyfikacji. Przedstawiamy, jak taki proces wygląda u nas:

  1. Podczas projektowania pod uwagę bierzemy takie czynniki jak: grupa odbiorców, do której klient chce dotrzeć, unikalność, dzięki której wyróżni się wśród konkurencji czy przejrzystość i prostota, które wpływają na łatwe zapamiętywanie.
  2. Identyfikacja powinna współgrać z charakterem marki oraz branżą, w której działa. Staramy się dobrze poznać klienta, jego misję i oczekiwania, a później stworzyć unikalną propozycję.
  3. Klient otrzymuje paczkę plików w odpowiednich formatach, przystosowanych do różnych nośników reklamowych oraz pełną księgę znaku, zawierającą wytyczne do wykorzystania znaku w druku oraz w materiałach cyfrowych.

Brzmi profesjonalnie, prawda? Takie stają się Twoje działania, po wprowadzeniu identyfikacji.

Czy warto ryzykować brakiem identyfikacji wizualnej?

Wyobraź sobie, że wkładasz w coś dużo pracy i serca. Dbasz o najwyższą jakość i zwracasz uwagę na każdy detal, ale nikt poza Tobą tego nie docenia. Ba, nikt tego nawet nie zauważa. To właśnie jedna z konsekwencji, gdy Twoja marka nie posiada identyfikacji wizualnej. Odbiorca, który od razu zderza się z szeregiem spójnych, przejrzystych elementów, szybciej nabiera zaufania do marki i uważa ją za profesjonalną. Nie ryzykuj – zbuduj swój pozytywny wizerunek na rynku. Potrzebujesz pomocy w projekcie? Zgłoś się do nas. Wspólnie zadbamy o to, by Twoja identyfikacja wizualna szybko zaczęła przynosić oczekiwane korzyści.