Z raportu „E-commerce w Polsce 2023” wynika, że około 79% Polaków robi zakupy przez internet. Cenią sobie przede wszystkim wygodę, możliwość robienia zakupów w dowolnym momencie oraz szeroki asortyment. Wśród korzyści dla sprzedającego możemy natomiast wyróżnić koszty utrzymania sklepu, które są niższe niż w przypadku punktu stacjonarnego, a także niższe koszty związane z zatrudnieniem pracowników. Zalet jest jednak o wiele więcej – prawdopodobnie już je znasz, jeśli zastanawiasz się, jak założyć własny sklep internetowy. Najlepiej zrobić to szybko i profesjonalnie. To możliwe! Szczegóły przedstawimy Ci w 8 krokach.

1. Zakup domeny i serwera dla sklepu internetowego

Sklep stacjonarny ma swój adres i zajmuje pod nim określoną przestrzeń. Podobnie jest w przypadku sklepu internetowego. Każdy sklep w sieci powinien mieć swój adres internetowy, czyli domenę. Do jej stworzenia zazwyczaj używa się po prostu nazwy marki – np. mojanazwa.pl. Po wpisaniu tego adresu w wyszukiwarkę internetową klient zostaje przeniesiony na odpowiedni serwer, czyli w miejsce, w którym prezentowana jest Twoja oferta w postaci sklepu internetowego.

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup domeny oraz serwera u jednego z dostępnych na rynku hostingodawców. Zalecamy rozwagę oraz dogłębne porównanie oferty, ponieważ często zdarza się tak, że domena na pierwszy rok kosztuje np. 1 zł, a w kolejnych latach 190 zł / rocznie. Jest to cena zdecydowanie wygórowana.

2.  Wybór platformy e-commerce

Swój sklep internetowy możesz stworzyć na kilka sposobów. Jednym z nich jest wybór platformy Open Source, kolejnym skorzystanie z platformy abonamentowej, a jeszcze innym postawienie platformy dedykowanej. Wybór może być uzależniony od wielu czynników, jak rodzaj biznesu, budżet, a przede wszystkim Twoje wymagania.

Można wybrać kilka platform, najpopularniejsze to:

  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Shoper
  • Shopify

Dwie pierwsze to platformy typu Open Source, które są rozwijane przez programistów z całego świata. Wybierając takie rozwiązanie, stajesz się w 100% właścicielem sklepu internetowego. Koszt, jaki ponosisz, jest na początku największy – trzeba zbudować sklep. W kolejnych latach wystarczy opłacać serwer oraz domenę. Polecamy to rozwiązanie jako długoterminowe.

Kolejne dwie to rozwiązania abonamentowe. Wiążą się one z comiesięcznymi opłatami. W tym przypadku nie stajesz się właścicielem sklepu. Czasami to rozwiązanie jest wybierane, jeżeli klient chce tylko przetestować dany pomysł. W długim terminie wiąże się ono z większymi kosztami.

Z kolei platforma dedykowana to rozwiązanie czasochłonne. Polega na stworzeniu sklepu internetowego od zera, przez programistę, według wytycznych klienta. Taką platformę można w pełni spersonalizować, jednak jej stworzenie wiąże się przeważnie z wysokimi kosztami. Nie ma również możliwości samodzielnego wprowadzania zmian w wyglądzie i funkcjonalnościach.

3. Projekt sklepu internetowego

projekcie sklepu internetowego najważniejsze jest, aby był on przyjazny dla użytkownika, funkcjonalny oraz spójny ze stroną i systemem identyfikacji marki. Co to znaczy, że powinien być przyjazny? Przede wszystkim intuicyjny i zachęcający do jego przeglądania, ale również atrakcyjny wizualnie. Podobnie jak na każdej stronie internetowej, nawigacja w nim powinna być płynna. W sklepie tradycyjnym ułatwia to opis alejek i półek, w internetowym podział produktów na kategorie.

W przypadku platformy WooCommerce oraz platform abonamentowych z pomocą przychodzą szablony. Szczególnie ta pierwsza oferuje szeroki wybór gotowych wzorów, które dodatkowo możemy modyfikować. Dla początkującego sprzedawcy e-commerce takie szablony to możliwość na budżetowe stworzenie sklepu internetowego. Korzystamy z gotowych komponentów, które ktoś już zaprogramował – nie musimy wymyślać koła na nowo.

Oczywiście takie rozwiązanie nie jest idealne, musimy się zgodzić na pewne rzeczy, nie wszystkie modyfikacje są możliwe. Projekt sklepu internetowego na platformie WooCommerce polecamy przede wszystkim dla:

  • Producentów poszukujących nowego kanału sprzedaży
  • Małych i średnich firm rozpoczynających sprzedaż w internecie
  • Firm chcących odświeżyć swój stary sklep internetowy
  • Osób chcących stworzyć sklep internetowy do 500 produktów

Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujesz łatwą, wygodną i mało kosztowną opcję na wsparcie sprzedaży i dotarcie do nowych klientów.

4. Pozyskiwanie ruchu w sklepie internetowym

Samo stworzenie sklepu nie wystarczy. Trzeba zadbać o to, by ciągle ktoś go odwiedzał i nie opuszczał go nigdy z pustym koszykiem. Ktoś, kto myśli o otworzeniu sklepu z pamiątkami, z góry zakłada, że gdy otworzy go w środku lasu, nie będzie miał klientów. Z tego względu najpewniej otworzy go w sercu turystycznego miasta. Tak samo Ty musisz się zastanowić, skąd klienci dowiedzą się o Twoim sklepie internetowym.

Istnieją różne źródła ruchu w sklepie internetowym. Wśród nich możemy wyróżnić:

  • Wygenerowanie ruchu od klientów, których już mamy, np. w sklepie stacjonarnym. Dobrym sposobem może być rozdanie klientom ulotek z informacją o otwarciu sklepu internetowego.
  • Przekierowanie ruchu ze sprzedaży w serwisach typu Allegro.
  • Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.
  • Blog – generowanie ruchu od jego czytelników.
  • Social Media firmy.
  • Google Ads – kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google.
  • Newslettery.

Warto wybrać kilka źródeł i skupić na nich swoje działania, aby ruch w sklepie nie pochodził tylko z jednego. Skuteczność tych działań najłatwiej ocenisz, jeśli Twój sklep internetowy będzie miał podpięte specjalne narzędzia analityczne. Jeśli nie do końca wiesz, jak wykorzystać powyższe elementy do wygenerowania ruchu w Twoim sklepie, pamiętaj, że zawsze możesz się z nami skontaktować. Postaramy się jasno Ci to wyjaśnić.

5. Dobór zdjęć i grafik oraz stworzenie opisów produktów

Klienci kupują oczami. Jeśli już znaleźli się w Twoim sklepie, zachęcił ich przejrzysty układ, konkretne treści i ogólna estetyka, powinni spędzić w nim dłuższą chwilę. Zadbaj o to, by przepadli w Twoim asortymencie. Mogą Ci to zagwarantować przede wszystkim przyciągające zdjęcia lub wizualizacje Twoich produktów lub usług. Jeśli będą ze sobą spójne, dokładne i wykonane w wysokiej jakości, z pewnością wpłynie to na decyzję o zakupie. Pomyśl, o zleceniu tego profesjonalnemu fotografowi, który specjalizuje się w tej dziedzinie. Jeśli uważasz, że dasz radę sam zrobić to dobrze – spróbuj i oceń efekty.

Następnie skup się na opisach produktów — każdy produkt powinien mieć swój własny, ciekawy opis, który zachęci klientów do jego zakupu, a przede wszystkim pokaże korzyści, jakie da mu ten zakup.  Ważne, aby w treści były wyszczególnione wszystkie informacje o produkcie, a w tytule dobrze jest umieścić frazę kluczową, która wpłynie na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Unikaj długich ścian tekstu. Przedstaw konkretnie najważniejsze informacje.

6. Wprowadzenie wygodnych metod płatności

Lubisz mieć wybór? Twoi klienci również. Zadbaj, by mogli wybierać nie tylko spośród bogatej oferty Twoich produktów lub usług, ale również – metod płatności. Nie pozwól, by ten proces niepotrzebnie się wydłużał. Wprowadź w swoim sklepie płatności online, takie jak: szybki przelew, karta płatnicza i przede wszystkim BLIK. Ten ostatni mocno zyskał na popularności, a użytkownicy uważają go za jedną z najszybszych i najwygodniejszych metod płatności w internecie.

Aby płatności na stronie były możliwe, należy zintegrować ją z bramką płatniczą. Takie rozwiązanie działa już chwilę po uruchomieniu, nie generuje zbyt wielkich kosztów i co najważniejsze – gwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Istnieje wielu pośredników płatności, którzy oferują je za niewielki procent od transakcji.

7.  Wybór metod dostawy i wprowadzenie automatyzacji

Brak ulubionej metody dostawy może spowodować, że klient już do Ciebie nie wróci. Jedni zwracają uwagę przede wszystkim na koszt, inni na wygodę, jaką może być bliska odległość punktu odbioru od miejsca zamieszkania. Zadbaj o to, by zadowolić jak największą ilość klientów i wprowadź do swojego sklepu internetowego różne metody dostawy.

Jeśli oferujesz produkty lub usługi cyfrowe, sprzedajesz e-booki lub szkolenia online, wprowadź automatyczną wysyłkę na adres e-mail, po dokonaniu płatności. Tego właśnie oczekują Twoi klienci. Jeśli już zdecydują się na zakup, chcą otrzymać produkt jak najszybciej i w wygodnej formie dostawy.

Warto pomyśleć również o innych automatyzacjach, które ułatwią klientom zakupy, a Tobie obsługę sklepów. Mowa między innymi o:

  • Integracji z przewoźnikami
  • Integracji z Allegro lub Ceneo
  • Automatycznej wysyłce faktur

Takie i inne rozwiązania wzbudzają zaufanie wśród klientów i dają im więcej możliwości, z których chętnie korzystają. Warto pomyśleć nad niszowymi rozwiązaniami, które pozwolą wyróżnić Twój sklep na tle konkurencji.

8. Umieszczenie regulaminu i polityki prywatności

Ostatni, ale nie mniej ważny krok, to umieszczenie na stronie Twojego sklepu internetowego odnośnika do regulaminu i polityki prywatności. Są to dokumenty wymagane prawnie. W internecie znajdziesz wiele gotowych wzorów, które można dostosować do swojej działalności, jednak zalecamy uważność, ponieważ mogą one przysporzyć problemy z klientami (np. przez błędny regulamin) lub z urzędami (np. przez błędną politykę prywatności). Jeśli chcesz mieć 100% pewności, że dokumenty zostaną przygotowane poprawnie i profesjonalnie – skorzystaj z pomocy prawnika.

Wiesz już, jak stworzyć sklep internetowy?

Mamy nadzieję, że ten artykuł wzbogacił Twoją wiedzę na temat tworzenia sklepu internetowego. Przedstawione przez nas 8 kroków uważamy za najważniejsze, ale chętnie podzielimy się z Tobą innymi, cennymi wskazówkami. Jeśli potrzebujesz wsparcia, pamiętaj, że jesteśmy otwarci na współpracę z Twoją firmą!